Pengalaman Goreng Sotong | Bahan Letupan Terbaru

on 14 December 2010


Salam...
     Kali ini ell nak berkongsi pengalaman ell memasak dekat dapur..[haha]..Belum pernah kongsikan bab masak-masak ni kan? Peristiwa ini berlaku pada minggu-minggu lepas, tak ingat dah bila tarikhnya sebab dah lama..[haha]...Ell selalunya lepak dalam bilik, tapi hari itu ell tergerak hati nak pergi dapur tengok mama masak. Mama  pun ambil peluang untuk suruh ell tolong goreng sotong..[haha]..Tugas ell simple je, just bila sotong tu dah siap goreng, angkat...[haha]..Senangkan? Err..Tapi serius ell tak pernah goreng sotong ni..Tetibe boleh meletup pulak dekat minyak tu..Panas weh!!! ..[haha]..Sepatutnya, ell sedikan penutup periuk yang besar, baru selamat!..[haha]..



Korang Pernah Goreng Sotong Tak?

    Kalau korang perangai sama macam ell ni. Confirm korang pun tak pernah goreng sotong..[haha]..Mama cakap kalau nak goreng sotong tu kena potong kecik-kecik, barulah kurang letupnya..[haha]..Tapi sampai sekarang ell tak tahu kenapa sotong tu bila goreng boleh meletup. Kalau sotong yang besar-besar, bila goreng. Mesti boleh buat bahan letupan yang terbaru..[haha]..Berimaginasi sekejap...[haha]..Macam mana pula kalau Paul si sotong ramalan tu di goreng..Er...[haha]..Selamat berblogging...


Ranking: 5

{ 59 comments... read them below or add one }

Syat0za said...

sotong pon zai xpenah masak sendiri >_< haha


December 14, 2010 at 2:54 AM
Raji berkata said...

hahahah pernah2 ;D
tapi ak lagi suka kalau udang goreng tepung xD


December 14, 2010 at 3:02 AM
kiwi said...

Kiwi tak pernah makan pun sotong goreng, apetah lagi nak goreng sotong. Boleh try ni..haha


December 14, 2010 at 7:43 AM
little cart00n said...

sotong memang sedap!
tapi nk menggoreng memang malas! :p


December 14, 2010 at 7:44 AM
sibutiz said...

Hmmmp,delicious.......
enak tenan....


December 14, 2010 at 8:28 AM
kakchik@ella said...

goreng sotong mmg camtu El. Sokmo meletop. hihi ..


December 14, 2010 at 8:31 AM
misz beauty said...

nak goreng sotong guna api kecik... ;-)


December 14, 2010 at 9:09 AM
PiKOk said...

penah..penah..tapi kalo nak letupan yang lagi kuat, cubelah curah air dalam kuali panas..ngahahaha


December 14, 2010 at 9:09 AM
cik nur said...

hurm nampak sedap jer sotong goreng nie dah lmer tak mkn :)


December 14, 2010 at 10:40 AM
- abdul hadi abdul muti - said...

kadang-kadang bukan sebab sotong tu, tapi sebab minyak yang kite pakai. ade setengah minyak memang senang meletop letop.huhu


December 14, 2010 at 10:54 AM
ku izzati said...

penah2..tp selalunye time goreng 2 tutup ngn tudung kuali so kalo meletup xde la kne diri sendiri..


December 14, 2010 at 11:48 AM
alienelliz said...

@PiKOk

itu bukan goreng sotong, tp tu goreng air..haha


December 14, 2010 at 12:02 PM
alienelliz said...

@- abdul hadi abdul muti -

oh ya ka..baru tau ni..hehe thanks sharing..=)


December 14, 2010 at 12:03 PM
alienelliz said...

@ku izzati

haha sbb x tau..mcm tu la..haha..nanti leh cuba idea tu..hehe


December 14, 2010 at 12:04 PM
fatin hanani said...

hahahahahah
xleh wat suami ni hahahaha
adoi la... bawu meletop sikit nak pegg periuk besq2 dah haha
haaa nak gelak la ni heee
lawak toi ell ni..
trai goreng kopok leko yang tebai2..
mesti meletop hak hehe
fatin pernah dlu heee
nasb x kena muka.. heee

emm rasa2 an dia meletop sebab yang luar tu dah
garaing elok dah tapi yang dalam masih belum masak..dan makin nak membesr kowt haha
tu dia meletop hahaha
entah men bantal ja ni hahaha


December 14, 2010 at 12:21 PM
alienelliz said...

@fatin hanani

aik..ni lah leh buat suami sbb dh pernah msk..haha =P


December 14, 2010 at 12:31 PM
deem said...

goreng sotong memang mcm tu.meletup-letup.kalo tak mo jadi mangsa minyak panas, sediakan tudung kuali ya...hahaha.


December 14, 2010 at 2:44 PM
tiefazatie said...

ahhaha...lawak la ell nie..haha..


December 14, 2010 at 3:24 PM
alienelliz said...

@tiefazatie

haha ketawakan ea..enth2 dia x pernh goreng sotong..haha =P


December 14, 2010 at 3:31 PM
alienelliz said...

@tiefazatie

haha ketawakan ea..enth2 dia x pernh goreng sotong..haha =P


December 14, 2010 at 3:31 PM
azi nur said...

meletup2 pun sodapp dimakan..hihi


December 14, 2010 at 3:32 PM
amira said...

setakat ni tak pernah pulak meletup ag.. hahahaha


December 14, 2010 at 3:41 PM
alienelliz said...

@azi nur

tau x pe..nasib baik x melompat dari kuali sotong tu..haha


December 14, 2010 at 3:51 PM
alienelliz said...

@amira

kebetulan je tu..hehe =P nanti kalau meletup jgn gelabah pulak..amek penutup periuk ya..ekeke =)


December 14, 2010 at 3:52 PM
M a W a D D a H said...

biasanya kalau goreng sotong...memang kena pakai penutup periuk sebagai senjata...hehe


December 14, 2010 at 4:24 PM
A.D.A.M. said...

Haha. Belum sempat goreng Si Paul tu, dia goreng ko dulu ell.. Hehe. Dia kan pandai ramal. :P


December 14, 2010 at 4:30 PM
alienelliz said...

@A.D.A.M.

haha betul jugak tu..haha cancel la makan paul tu..haha


December 14, 2010 at 4:36 PM
MJ said...

mle2 skali..wahh hijaunyee..(kes da lme xjln2..hihi)
xpnh goreng sotong tp pnh mkn sotong goreng. akhrnye mkn sotong die je,tpung die tolak tepi..haha..


December 14, 2010 at 4:44 PM
Cikbelog said...

haha penah tengok mak goreng sotong.diri sendiri tak penah..ekekeke tapi sotong celup tepung bes! :D


December 14, 2010 at 5:34 PM
zuhanismohamed said...

X pernah goreng sotong tp masa goreng keropok lekor..
meletup-letup jugak sampai keropok tercampak keluar..ha ha..

bahaya betul :p


December 14, 2010 at 5:57 PM
Shag said...

Shag goreng tak meletop pun? Sotong tu mesti sayang Shag sebab basuh dorang licin licin sblm masak :P Tak ada kaitan! haha.


December 14, 2010 at 7:44 PM
wAnA said...

hahaha kalakar r ell ni.. :D
wana lgi besh !! goreng kopok leko , pstu meletop !! lekat kat bumbung. Dalam beberapa buln pas uh , baru leyh tanggal ( tanggal sendiri ) haha :D


December 14, 2010 at 8:37 PM
nohfee said...

waaaaah! sotong goreng tepung! sedap2!
lagi sedap kalaua de cendawan goreng tepung.phew~~


December 14, 2010 at 8:56 PM
zaty fiqa said...

sedapnye sotong goreng..try cendawan goreng tepung..sedap gak..;)takde letup2..;)


December 14, 2010 at 9:07 PM
alienelliz said...

@nohfee

cendawan greng tepung tu ell mkn je..masak belum perlu...itu pun snek kegemaran ell..hehe


December 14, 2010 at 9:10 PM
alienelliz said...

@zaty fiqa

insya allah akan dtg..hehe tp ell ingt nak suruh isteri je msk..ekeke tp lum ad isteri..hehe


December 14, 2010 at 9:10 PM
SyUTiNiE said...

waaa penah goreng sotong... meletup takut nye pasai rentung sotong tu..


December 14, 2010 at 9:17 PM
Cik Su said...

kalau si paul yang kena goreng masuk berita la nampk nya


December 14, 2010 at 9:46 PM
Wan Gerrard said...

hahaha tak pernah goreng sotong pun lagi..try la sotong kurita lak =P


December 14, 2010 at 10:36 PM
alienelliz said...

@Wan Gerrard

haha boleh meletup mcm tsunami nanti..haha =P


December 14, 2010 at 10:45 PM
Siti Mashitah Saidin said...

suka wat sotong goreng.... nenek kat umah makan sampai mintak tambah kot!~


December 14, 2010 at 10:56 PM
princeduyong said...

sotong goreng mmg sedap...sotong kering lagi sedap..


December 14, 2010 at 11:01 PM
alienelliz said...

@Siti Mashitah Saidin

sbb mashitah buat sdp kot..hehe =) nanti masakkan untuk ell ya..=P


December 14, 2010 at 11:22 PM
zey said...

serius. terliur!


December 14, 2010 at 11:47 PM
najihah sahami said...

haha..ell..lepas ni masakkan untuk mish lak ek. hehe


December 15, 2010 at 2:01 AM
LiLohOnEy said...

sotong tu suka meletup sebab kulitnya ell..

dan jgk sebab matanya..

besenya kami buang kulit sotong dan mata..

xkira untuk apa jenis masakan pun..

dan kalo untuk goreng mmg terbukti berkesan tak meletop~

selamat mencuba :))


December 15, 2010 at 9:13 PM
alienelliz said...

@LiLohOnEy

haha sebab tu ka, x tau lak..sebab mama yang buat, ell goreng je..hehe thanks ya for sharing..=)


December 15, 2010 at 9:17 PM
nadey said...

aarghhhhhhhhhhh lapa ni feveret kot


December 16, 2010 at 5:55 PM
geunma said...

haha...mmg kalu goreng tepung meletup...hihihi.


December 16, 2010 at 10:03 PM
HonEyBuNNy said...

sedapnya....suka sgt2...


December 17, 2010 at 12:07 AM
cek chun said...

cek chun goreng minyak banyak2. pastikan lap air basuhan tu kering-kering, baru celup kat tepung.


December 17, 2010 at 4:37 PM
Nafisa81 said...

gunalah tudung periuk nasik sebagai perisai dan sambungkan sudip dengan batang penyapu untuk keselamatan anda..


December 18, 2010 at 4:31 PM
alienelliz said...

@Nafisa81

haha sampai mcm tu sekali..haha good preparation..hehe =)


December 18, 2010 at 5:48 PM
fasha said...

hahah, bahaya letup2 nih..xpe, next time make sure balut tangan muka pe sume :D


December 19, 2010 at 12:44 AM
alienelliz said...

@fasha

haha susah tu nak balut..cm pesakit hospital lak..hhe


December 19, 2010 at 12:46 AM
 
© Alienelliz | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO