Kau Bodoh, Babi, Sial Dan Sengal!

on 08 December 2010


     Selain dari ungkapan yang ell sebut di atas masih banyak lagi ungkapan-ungkapan yang sering kita dengar dari remaja sekarang. Ianya di ibaratkan sesuatu pelengkap ayat ketika bercakap. Jika ianya tiada, maka seolah-olah kita akan rasa yang ianya tidak sempurna dan mungkin membuatkan kita rasa malu untuk berhadapan dengan sahabat kita yang akan mengatakan kita kolot, tidak moden, kampung dan sebagainya. Adakah ini suatu masalah yang berat atau sekadar cebisan-cebisan masalah yang patut kita biarkan? Teruskan membaca sekiranya mahu mengetahui pandangan ell.


     Bila kita berjumpa sesama rakan sekolah, rakan sekerja, saudara mara dan sesama umat islam sendiri kita akan memberi salam simbolik pada mendoakan sahabat tersebut mendapat kesejahteraan. Sejuk hati kita apabila mendengar ucapan 'Assalamualaikum' di ucapakan kepada kita yang membawa maksud selamat sejahtera ke atas kamu. Kemudian salam tersebut akan kita jawab untuk saling mendoakan dan hukum menjawab salam itu sendiri adalah wajib. Namun, setelah bersalaman lantas kita berbual, menceritakan pengalaman serta idea-idea yang hendak kita kongsikan. Ungkapan bodoh, babi, sial dan sengal kita selitkan sebagai penyeri percakapan.

Contoh Situasi Yang Di Maksudkan

Sahabat A : Semalam Johan ada beritahu aku yang dia jatuh motor. Alasan dia sebab nak elak lopak air. Sengal betul!

Sahabat B : Alamak ai...yang Johan tu bodoh sangat apa pasal. Kalau aku langgar je la lopak tu dari jatuh..haha

Sahabat A : Eh, kau la yang bodoh..Jatuh same je la kalau dia elak! Bangang la kau ni!

     Setelah lama berbual, mereka saling tertawa tanpa pernah memikirkan bahawa mereka telah mendoakan yang untuk menjadi bodoh. Walaupun nampak perkara yang remeh temeh yamg patut kita biarkan, bagi ell sebenarnya ianya suatu doa yang akan menyusahkan diri kita sendiri. Ell masih ingat, semasa ell PLKN, ada seorang sahabat cakap dekat ell.

Pengalaman

Sahabat : Weh bodoh, kenapa tak beratur lagi? Semua orang dah berkumpul. (Soalan yang patut di tanya diri sendiri).

Ell : Siapa bodoh?

Sahabat : Kau la bodoh!

      Ell cukup sakit hati bila orang cakap macam tu, kalau dia minta maaf itu ok la juga, ni makin di balas pula. Tapi yang peliknya, dia masih boleh tersenyum masa dia cakap macam tu. Mungkin dia ingat ell bergurau. Ungkapan tersebut seperti suatu yang biasa, seperti membawa maksud yang baik. Namun hakikatnya tidak! Jangan pelik kalau kita dengar anak berbual dengan ibubapa mereka sambil menyelitkan perkataan-perkataan yang ell maksudkan kerana ell pernah mendengarnya sendiri. Tak tahulah ell sama ada ibubapa tersebut kecil hati ataupun tidak kerana diorang terus berbual seperti tiada apa-apa yang patut di perbetulkan.

    Entry kali ini bukanlah untuk ell menegur sesiapa sebaliknya untuk menasihatkan diri ell sendiri dan mungkin juga untuk di jadikan rujukan anak-anak ell suatu hari nanti..[hehe]..Jauh pemikiran..[hehe]...Ell sekadar berkongsi, yang baik itu dari Allah dan yang buruk, sopek dan kekurangan itu datangnya dari ell sendiri..[hehe]..Macam pakar motivasi la pula..[haha]


Ranking: 5

{ 52 comments... read them below or add one }

Miza Yusof said...

betul tu ell. betul lagi disemburnya segala macam maki hamun. mau berapi telinga dan sakit hati.


December 8, 2010 at 2:14 AM
caera puttih said...

thanks untuk peringatan..bende yg baek mcm nie..mmg patut dikongsi..sebagai renungan danperingatan..hehehehehehe


December 8, 2010 at 2:15 AM
Burp said...

budak2 skang.. nk buek cano laie.. haihh.. xdapek den nak nolong...


December 8, 2010 at 2:18 AM
mie said...

word yang sentiasa menjadi kontroversi..
heheeee


December 8, 2010 at 2:23 AM
alienelliz said...

@Miza Yusof

tau x pa miza..nak marah nti d mrhnya balik..nak diam pun makin mnjadi2 juga...ish2..=)


December 8, 2010 at 2:28 AM
MJ said...

tak suke gune word bodoh tuh.rse cm hina sgt..tapi tu la,kdg2 bler borak msti ade sengal..haishh..


December 8, 2010 at 2:36 AM
tsaicoutic tranmorphersys said...

haizzzzzzzzz....memacam hal dah skrng nih...ni pn trend gak nih..haizz...haha..


December 8, 2010 at 3:05 AM
tsaicoutic tranmorphersys said...

haizzz...memacam trend dh skrng ni yer...lam perckapan pn dah de trend....


December 8, 2010 at 3:08 AM
honeyvsbee said...

kalo anak kompom sepak jer terus..huhu kalo anak orang lin diam jerlahhh


December 8, 2010 at 3:10 AM
Syat0za said...

ell! sokong! budak remaje skang ni suke mencarut.. =___=" vavi tol dak skang nie.. eh, termencarut plak..wakakakaka

p/s : dah ade reply to komen tuhh..haha


December 8, 2010 at 3:14 AM
najihah sahami said...

sama la ell..mish pon benci je dengar perkataan ni kalau digunakan terlalu berleluasa. cam tak padan ngan situasi. macam la xde kalimah lain nak ucap. aihh...

kadang2 budak2 kecik pon dah terikut semua ni.. hurmm..rosak2


December 8, 2010 at 3:17 AM
HAZWAN17 said...

tu la pasal..
dah macam terbiasa pulak
kalau tukar jadi sebutan yang baik-baik kan bagus..


December 8, 2010 at 3:24 AM
Dark Half said...

ada orang pakai bahasa camtu cam zikir hari2 dah...haha


December 8, 2010 at 3:26 AM
A.D.A.M. said...

Oh. Mendoakan orang tanpa tak sengaja kan. :')


December 8, 2010 at 3:50 AM
padin said...

umm betul juga, kata2 macam ni dah jadi macam pelengkap plak..

apa pun, suatu yang baik untuk di kongsikan bersama, tahniah Ell


December 8, 2010 at 6:53 AM
BEN ASHAARI said...

salam ..

hurm... sedap mulut berkata kata .. pedih telinga yang mendengarnya ..


December 8, 2010 at 7:21 AM
biskut said...

ade setengahnya menganggap ia perkara biasa.tapi tak semua tempat dan keadaan mesti cakap macam tuh.kadang terjadi secara spontan.dalam hati kita pon kadang mencarut gak,cuma cover sikit lha.aku tak nafikan kalau aku jugak macam tuh.


December 8, 2010 at 7:59 AM
sibutiz said...

saya suka tulisan ini,apalagi dengan title nya..


December 8, 2010 at 9:27 AM
alienelliz said...

@MJ

tau x pa..tu la..kdg2 ell guna juga sengal tu, tapi jrg dan ianya terckp sndiriapabila bbual dgn org yg slalu ckp cmtu..huhu


December 8, 2010 at 10:06 AM
alienelliz said...

@honeyvsbee

aik..anak laki bw p mne??haha


December 8, 2010 at 10:07 AM
alienelliz said...

@Dark Half

haha ko buat klakar ape ni??haha ad ke org buat zikir..haha =P


December 8, 2010 at 10:08 AM
alienelliz said...

@padin

sekadar berkongsi..hehe..=)lagipun utk nasihatkan diri ell sendiri..hehe


December 8, 2010 at 10:09 AM
J.M.R said...

words gini dh jadi amalan bdk2 zmn skang ni..WTF,WTH lagilah glamer..zmn dulu takde lak kan?:-p


December 8, 2010 at 10:53 AM
kiwi said...

btol3~xsuka jugak bila dgr orang cakap perkataan2 gitu..kadang2 silap sikit dikata bodoh.. Eeee..berasap telinga.. Doa tu....cukup 40 kali bodoh betol nanti, Ha...dosa ngkau! huhu


December 8, 2010 at 11:52 AM
jackieKOH said...

haha..budak2 sekarang~~[except aku~~] haha

Entri Baru : Amazing race Asia. Team mana yang akan menang?

:)


December 8, 2010 at 12:06 PM
sekamar rindu said...

salam....

ayat sengal tu lebih elok ...hehe

singgah follow ur blog..
*692


December 8, 2010 at 1:04 PM
nana cHan said...

ha'ah. dah mcm kebiasaan. kalau tgk status fb pun rmai post ayat2 cmtue =_="


December 8, 2010 at 1:08 PM
Gayahspears said...

memang la.. sedap nak cakap ape2 pon tapi klo di kena maki pon rase geram kan??? so takyah maki2 org.. makin dlm hati cukup... hahahahah


December 8, 2010 at 3:25 PM
Firdani said...

mcm selalu gk sebut bodoh mse zman skol dlu..haha..ble dh bsar ske sbut bengong lak..:D


December 8, 2010 at 4:04 PM
FasiHaH SupiaN said...

benar2, sekarang ni, perkataan tu macam biasa dah..menyirap juga kalau mendengar nye...


December 8, 2010 at 4:10 PM
.::: Princess MOMOY :::. said...

hmmm...momoy adik-beradik diajar dari kecik jangan cakap macam tu
sebab mama momoy memberi kebenaran pada kitaorang adik-beradik kalau ada antara kami sebut jer perkataan x elok - dibenarkan tampar jer muka kami.
Rule nih mama buat sebab takut kamiorang terpengaruh ngan kawan-kawan kat sekolah . besa la budak-budak cakap mmg x berapa nak sopan.
Sampai sekarang kami adik-beradik x pernah sesekali keluar kata-kata mcm tu =)
thx pada mama
MY RECENT POST : JAPAN MAID CAFE a.k.a Cosplay Restaurant


December 8, 2010 at 4:10 PM
Afiqah Fatin said...

baru la Dedeq perasan sal benda ni.

kwn² Dedeq ramai yang suka sebut word² tu suma. Dedeq tak terkecuali la. tapi Dedeq dah mengurangkan sebut tu suma. word mcm tu suma akan terkeluar bila Dedeq dah marah yang teramat sangat je.


December 8, 2010 at 4:17 PM
alienelliz said...

@.::: Princess MOMOY :::.

peh!! gempak idea tu..bagus la..haha x ramai orang nak wat camtu..hehe tapi jangan sampai ad yang bergaduh pulak...hehe =)


December 8, 2010 at 4:21 PM
alienelliz said...

@Afiqah Fatin

haha smelah..bila mrh tak pernah fikir apa yang nak ckp..hehe tp ell ni jarang marah..marah pun ketawa..haha


December 8, 2010 at 4:22 PM
Seizer said...

haha. setuju.. aku kalu marah pun.. mencarut dalam hati je..


December 8, 2010 at 5:45 PM
Mata Hati said...

budi bahasa budaya kita


December 8, 2010 at 6:04 PM
khaiyisah husna said...

nice post..bengang betol kalau ade org suka mencarut ni..rase berasap satu badan....


December 8, 2010 at 7:05 PM
alienelliz said...

@khaiyisah husna

kalau dh berasap tu bahaya sgt tu..haha..tapi sdgkan asap api boleh kita hilangkan ape ntah lagi assap manusia..=)


December 8, 2010 at 7:15 PM
tiefazatie said...

aah...perkataan nie cam dh biasa je nie kan..sob2..padahal xbaek nie..umpama doa juga kan2..

psst..abg ben komen la..hihi


December 8, 2010 at 8:17 PM
alienelliz said...

@tiefazatie

haha ifa2...rahsia tu..haha


December 8, 2010 at 8:21 PM
Syed Hilmi Syed Yahya said...

budka2 skunk hampir semua dh mcm 2,,,,nk tgur pown dh x boleh dh,lagi ditegur,lagi menjadi2,,,,haha..siapa kah itu TANDA TANYA,,,,


December 8, 2010 at 8:23 PM
syAzAnA said...

haha. agaklah kan? ermm. sy slalu ckp sengal. tp, xbwak mksud pape pun. kena ubah nie.


December 8, 2010 at 8:29 PM
the daten here said...

hahaha. mungkin biasa kot mcm tu :)

follow u:)


December 8, 2010 at 8:32 PM
Fyzal said...

dah jadi trend remaja sekarang. bahaya kan. tp aku pun kadang-kadang terlepas jugak. haishhh. tahun baru ni nak kena berubah.


December 8, 2010 at 10:30 PM
Cahaya Kehidupan said...

percakapan melambangkan peribadi...huhu


December 8, 2010 at 10:36 PM
i am S!L4H.. said...

ell...kalo x ckp gtu tp censoredkan..sopan sket kn?ke x......gagagaga
mcm tutttttt...


December 9, 2010 at 12:31 AM
kay yea said...

em..btul2..susahnk di bendung~


December 9, 2010 at 12:33 AM
fatin hanani said...

selalunya lelaki la cakap cm tu kan hehe
mugkin bagi depa tu sekdr bergurau..
tapi hati org tu depa xtau hehe
macm ellnya situasi lah hehe :P


December 9, 2010 at 10:52 PM
Mr. TN_SkY said...

Uii..ak ingat ape la yng kO mrh sgt incik ell..lOlx..xpe2..org camtuh kO xyh lyn..dye ckp org bOdOh..4 jari cOme back tO him..kan2?kn? :)


December 14, 2010 at 3:36 PM
alienelliz said...

@Mr. TN_SkY

aik..org zaman sekarang mne pakai jari..hehe mulut je dh cukup pedas!!! =)


December 14, 2010 at 3:53 PM
 
© Alienelliz | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO