Filem animasi Jepun bahaya

on 28 September 2010


KOTA BHARU - Kandungan filem animasi dari Jepun dikenal pasti sebagai bahan tontonan paling bahaya untuk kanak-kanak di negara ini kerana mempunyai unsur negatif yang boleh merosakkan minda mereka.

Pengerusi Lembaga Penapis Filem (LPF), Datuk Mohd. Hussain Shafie berkata, ramai masyarakat di negara ini tidak mengetahui bahaya sesetengah cerita filem animasi kerana kurang peka mengenai kandungan cerita berkenaan dan beranggapan ia hanya sebuah cerita rekaan seperti kartun yang sesuai untuk kanak-kanak.

"Banyak cerita animasi dari Jepun telah kita haramkan kerana walaupun ia merupakan cerita animasi yang dikatakan sesuai untuk golongan kanak-kanak tetapi ia tetap lebih kepada golongan dewasa.

"Ada antara kandungan cerita itu memaparkan animasi wanita dengan pakaian singkat, membuka dada dan beberapa adegan yang tidak elok untuk ditontoni oleh golongan kanak-kanak," katanya selepas Majlis Dialog Bersama Setiausaha Bahagian Kawalan Penapisan Filem Dan Penguatkuasaan Cawangan Kelantan di sini semalam.

Diambil dari : Kosmos Online


Doraemon??? Ok kot..hahaha....Cuma kadang-kadang tu adalah gamabr yang tak elok..hehe..Boleh buat orang berfikir lagi supaya cipta alat-alat teknologi baru...bagus kartoon Doraemon ni..haha

[Baguslah sebab aku minat..haha]

Apa-apa pun aku tetap menyokong cerita tempatan, walaupan lawak, namun terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil. Tambahan lagi, animasi Malaysia sedang membangun..Lagilah aku sokong!!!

KERANAMU MALAYSIA!!!

...[hehe]...Semangat Malaysia ni..hehe

Animasi dari Malaysia juga dapat sambutan yang menggalakkan dari negara luar macam UPIN & IPIN. So, korang yang lihat animasi mesti korang ada pandangan tersendiri kan??? Apa lg..Komenlah..hehe =)

Ranking: 5

{ 11 comments... read them below or add one }

allienelliz said...

alamak peminat doraemon...hehe


September 29, 2010 at 12:15 AM
LuVidA^^ said...

x la minat sgt... kuikuiii


September 29, 2010 at 12:28 AM
Langit Pertama said...

Mmg berlambak2 anime yg tak elok ditonton kanak2. Cuma di Jepun, anime bukan utk kanak2 je, tp ada byk kategori utk dewasa, sx dan yg terlalu serius. Org Jepun kan suka kartun...

Yg bagusnya anime byk selitkan pengajaran dan motivasi, cam citer "Dragon Ball", "Chibi Maruko Chan" dan "Tomatoman" yg leh tingkatkan keyakinan diri penonton lepas nengok..


September 29, 2010 at 9:45 AM
allienelliz said...

ya..betul tu..stuju...=)


September 29, 2010 at 2:25 PM
Solihin Zubir said...

ya.. btoi tu.. tambah2 katun shin chan.. kecik2 lagi dh pndai melucah.. bahaya tu.. kanak2 yg tgok akan mudah terpengaruh..
bagi kita mmg klakar..


September 29, 2010 at 6:23 PM
aman_arab said...

Aku tetap suka layan anime..dari kecik sampai besar aku layan anime rasanya pengaruh terbesar anime pada aku cuma membuat aku kadang-kala menjadi seorang makhluk yang sangat poyos..


September 30, 2010 at 2:40 PM
A.D.A.M. said...

Org kata kena pilih elok2. Hhohoho. Aku suka aaaaniiimee! =D


December 24, 2010 at 2:45 AM
alienelliz said...

@A.D.A.M.

ha'ah, betul latu, pilih yg sesuai..tapi yg sesuai pn ad selit2 lucah..haha layan je, yg pnting tau mnilai..hehe


December 25, 2010 at 12:05 AM
_luVy*dUcky_ said...

heheheh~same here..mnt gak..naruto ngn bleach..naruto ok kot sbb klu ade scene luch die sensor kn gne asap watsoover tp klu bleach die kureng tutop tp scene cmtu xbyk..cipa ske tgk jln cte je..sbb da besa n pndai pk mne baek mne xkn..hehehe!pepepon idop anime!hehehhe!:)


January 15, 2011 at 7:11 PM
ququ said...

aq pon xtau nape aq pon suke gak layan cter2 jepun kalo bley 24 jam tau.... hm...


April 9, 2011 at 6:19 PM
 
© Alienelliz | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO